In flux: големите модни рокади

In flux: големите модни рокади

Игра на тронове и смело предизвикване на статуквото или творческо номадство – какво всъщност се случва в голямата мода?

Модният бранш е в състояние на активна промяна, която преначертава сериозно неговия облик. Фото: Bravewave

Творческата миграция в модата не е нов феномен. От края на 2022 г. обаче  се случиха редица турбулентни промени, които със сигурност ще променят модния пейзаж и категорично ще предефинират динамиката в индустрията. Имена на дизайнери, с които сме свикнали да свързваме различните световни брандове, и които доскоро се възприемаха като стандарт в света на модата, се оттеглят или преминават към други марки и проекти. От една страна, тази модна революция не само отразява смелостта и креативността на модния бранш, но му придава нов живот и директно му инжектира доза свежест. От друга страна обаче, не е ли това знак за разклатени позиции в бранша, на фона на постпандемичните бизнес условия и политическата нестабилност в световен мащаб, както и търсене на нови възможности за привличане на клиенти? И, опиянени от очакването за това как ще ни изненадат „новите-стари“ дизайнери, забравяме ли, че всъщност тук става въпрос основно за пари. И то – за много пари.

ГОЛЯМОТО РАЗМЕСТВАНЕ НА ПЛАСТОВЕТЕ

Пиерпаоло Пичоли и Алесандро Микеле

Съвсем спокойно можем да цитираме Хайди Клум, която смело заявява: „В модата един ден те има, а на другия те няма“. Трансформацията във „Валентино“ и замяната на Пиерпаоло Пичоли с Алесандро Микеле е последното потвърждение на тази максима.

Засега творческата съдба на Пичоли е неясна – дали ще се пенсионира или ще навигира в променящия се моден пейзаж към ново поприще в сферата на висшата мода? От прощалния му пост в Инстаграм при обявяването на оттеглянето му обаче лъха на тлеещо неединодушие по отношение на бъдещето на „Валентино“, гарнирано с доза разочарование. Едва ли е случайност, че на снимките, където Пичоли позира заедно с екипа си, има надпис на италиански, който гласи: „Не искаме изведнъж да останем без мечти“.

Модният редактор на в. „Ню Йорк Таймс“ Ванеса Фридман анализира блестящо ситуацията, като логично поставя въпроса: „Изчезна ли човечността от модата?“.

Самият Алесандро Микеле напусна „Гучи“ през ноември 2022 г., като в специално изявление потвърди, че решението му е взето поради тотални различия със собствениците на бранда. „Понякога пътищата се разделят заради различните перспективи, които всеки от нас има. Днес за мен приключва едно невероятно пътешествие, което продължи повече от 20 години, в компания, на която се отдадох с цялата си любов и креативна страст“.Според източниците, Алесандро Микеле е напуснал модния гигант основно заради несъгласието си с агресивната финансова политика, която му налагат да следва.

Сабато Де Сарно

Овакантеното от Микеле място в „Гучи“ пък беше заето от Сабато Де Сарно през 2023 г.  Неговата кариера започва в „Прада“ през 2003 г., където остава до 2006 г. През 2008 г. става част от екипа на „Долче и Габана“, а през 2009 г. се присъединява към „Валентино“, където работи в тясно сътрудничество с Пиерпаоло Пичоли и дори е негов заместник.

Дрис Ван Нотен

Няколко дни преди новината за рокадите във „Валетино“ да обиколи света, друго едно култово име се сбогува със света на модата. Дрис Ван Нотен обяви, че се пенсионира, след 38-години начело на едноименната си модна къща. Въпреки че в случая става въпрос за добре планиран ход, все още липсва информация кой ще замести Ван Нотен. Самият дизайнер продаде мажоритарния дял в своя лейбъл на испанския конгломерат Puig през 2018 г., но остана председател на борда и творчески директор. След присъединяването си към Puig, марката добави към своето портфолио линии за красота и парфюми и разшири своята дейност по отношение на електронната търговия.

Фарел Уилямс

В началото на 2023 г. модният гигант „Луи Вюитон“ обяви сътрудничеството си с рап звездата Фарел Уилямс, който беше назначен за главен дизайнер на мъжките колекции на бранда. Фарел зае овакантения пост на Върджил Абло, който почина през 2021 г. след двегодишна битка с рак.

Дебютната колекция на Уилямс беше окачествена като „запомнящо се събитие“. Самият Уилямс е собственик на козметичен бранд.

Шон Макгир и Сара Бъртън

През октомври 2023 г. „Алекзандър Маккуин“ се раздели със Сара Бъртън и назначи за свой творчески директор Шон Макгир. В неговя творчески бекграунд фигурират позициите на главен дизйнер на мъжко облекло в JW Anderson, както и дизайнер на дамската линия на „Дрис Ван Нотен“.

Предложение от дебютната колeкция на Шон Макгир за „Алекзандър Маккуин“. Фото: Harper’s Bazaar

Напускането на Бъртън дойде на фона на мащабното преструктуриране на „Керинг“ – френският конгломерат, който притежава също „Гучи“, „Баленсиага“ и „Ботега Венета“. Не може да не ни направи впечатление и да си затворим очите пред факта, че в рамките на тези сериозни промени се сменят дизайнерите на две от водещите модни къщи, които са собственост на „Керинг“.

Предложение от дебютната колeкция на Шон Макгир за „Алекзандър Маккуин“. Фото: Harper’s Bazaar
Предложение от дебютната колeкция на Шон Макгир за „Алекзандър Маккуин“. Фото: Harper’s Bazaar

Чемена Камали и Габриела Хърст

През лятото на 2023 г. Габриела Хърст се отказа от поста си на главен дизайнер на „Клое“, но продължава в дизайнерското поприще – тя ще бъде част от творческия екип на Анджелина Джоли и нейното Atelier Jolie. Мястото на Хърст беше заето от Чемена Камали, чиято творческа история е тясно свързана с „Клое“, тъй като през годините е била част от екипа както на Фийби Фило, така и на Клеър Уейт Келър.

Питър Хокинс и Том Форд

2023 г. се оказа ново начало и за Питър Хокинс, който оглави „Том Форд“. През април 2023 г. гръмна новината, че дизайнерът, дал своето име на бранда, се оттегля от творческото поприще. По време на придобиването на марката от Estée Lauder беше публикувано изявление, в което се твърдеше, че Форд ще остане „творчески визионер“ до края на 2023 г. Въпреки това, като изненадващ ход, Том Форд представи финална колекция със свои архивни творения  от последните 13 години, като на модния подиум дефилираха супермодели от 90-те.

Самият Питър Хокинс пък не е ново лице в „Том Форд“. Той работи рамо до рамо с култовия дизайнер в продължение на 25 години. Всичко започва в „Гучи“, където Хокинс е асистент-дизайнер на Том Форд, а след напускането на Форд става и главен дизайнер на мъжките колекции. Когато Том Форд основава едноименния си лейбъл, Питър Хокинс го последва и става старши вицепрезидент на Tom Ford Menswear.  

Адриан Апиолаза

Тврческият директор на „Москино“ – Давиде Рене – почина внезапно през ноември 2023 г., само 10 дни, след като зае най-високата позиция в италианския бранд. Два месеца по-късно беше обявен неговия заместник – Адриан Апиолаза, който до този момет познавахме като креативен директор на Loewe. Творческият път на Апиолаза минава през „Клое“ през 2012 г., а две години по-късно се установява в испанската модна къща за луксозни стоки. Цяло десетилетие той ръководи дамската линия на бранда.  ­ 

Адриан Апиолаза е новият творчески директор на „Москино“. Фото: Vogue

По текста работи Галя Кондова

*In flux: от английски – в състояние на постоянна промяна

Източници:

Vogue

Още от Smart Fashion